źródło |
![]() |
źródło |
Jednak bohaterowie, których my znamy z lektury, nazywali się w pierwowzorze trochę inaczej: Baron to Cześnik, Kiełbik – Rejent, Pani Rublowa – Podstolina, a Papkiewicz to Papkin. Fredro dopiero w drugim rękopisie zmienił imiona postaci.
![]() |
źródło |
Wróćmy jednak do historii komedii, jaką stworzył Fredro. Dwóch bohaterów – Cześnik Raptusiewicz i Rejent Milczek – jest współwłaścicielami zamku i od wielu lat toczy nieustanną kłótnię. Gdy do zamku w gościnę przybywa Podstolina, wdowa po trzech mężach, Cześnik postanawia się z nią ożenić z powodu majątku, jaki kobieta może posiadać. Nie jest on jednak zbyt śmiały – do pomocy wzywa więc Papkina, bawidamka i hulakę, aby ten pomógł mu w zdobyciu przyszłej żony i jednocześnie utrzymywał kontakty ze znienawidzonym sąsiadem. Papkin tymczasem spogląda w stronę Klary, której Rejent jest stryjem i opiekunem. Młoda dziewczyna natomiast zakochana jest w Wacławie, synu Cześnika.
Dwa oryginalne rękopisy dzieła Fredry istnieją do dziś i przechowywane są w Bibliotece Ossolińskich.
Warto również wspomnieć, że słowo zemsta w czasach Fredry rozumiana była jako zemsta na wrogu, dlatego cenzura po warszawskiej premierze nakazała w 1845 roku rozszerzyć tytuł na: Zemsta o mur graniczny.
Obraz szlachty saskiej wyłania się głównie z kreacji głównych bohaterów. W ich czasach te zachowania odchodziły już do lamusa, ale oni nadal byli wierni swoim ideałom. Fredro skonstruował te postacie z pewnym przymrużeniem oka. Rejent i Cześnik przedstawiają wszystkie wady pokolenia sarmatów. Obaj na pierwszym miejscu stawiają swój honor. Rejent jest cichy, skryty i obłudnie pokorny, a pod maską skrywa mściwość i zawziętość. Cześnik natomiast obrazuje szlachecką butę, jest porywczy i gwałtowny.