W poprzednim artykule z cyklu Oczami polonistki opowiadałam wam o literaturze, dziś postaram się wyjaśnić, dlaczego stworzenie wartościowego tekstu jest wielką sztuką.
Na co należy więc zwracać uwagę, pisząc? Jakimi cechami powinien odznaczać się dobry tekst? W końcu: JAK napisać dobry tekst? 

Pisać oznacza tworzyć – z tym stwierdzeniem zgodzi się każdy. Tworzenie (nie: odtwarzanie) polega na przyczynieniu się do powstania czegoś – nie tylko tekstu. Z reguły pojęcie tworzenia wiąże się z postacią samego twórcy. A tym jest… każdy, kto tworzy. I tak wracamy do punktu wyjścia. Najpierw musimy się dowiedzieć, czym tak naprawdę charakteryzuje się tworzenie, zanim odkryjemy jego sens. A właśnie o sens w tym wszystkim chodzi. Bo pisanie pozbawione sensu jest… bez sensu. 
Na pytanie: jak napisać dobry tekst? najlepiej odpowie wam ten, kto robi to niemal na co dzień: autor. Ale uwaga! Nie każdy. Musi to być taki autor, którego warsztat jest odpowiednio dopracowany, który umie malować słowem, stwarzać coś z niczego, budować. Słowem: mistrz pióra. Takich spotykamy rzadko. Dziś, gdy mamy więcej piszących do szuflady niż autorów z krwi i kości, zwykle nie napotykamy historii wybitnych. Są to raczej proste, lekkie pisadełka. Z tego względu nie sięgamy już po książki polskich autorów, tylko zagranicznych, co do których (podobno) mamy pewność, że się nie zawiedziemy. Ale czy aby na pewno? 
Prawda jest taka, że nie ma ideałów. A zatem nawet jeśli sięgniemy po publikację sławnego pisarza, nie jesteśmy pewni, co nas czeka. Czy pomysł wyda nam się ciekawy i niebanalny, czy wykonanie nie okaże się porażką… Bardzo trudno jest napisać dobry tekst. Trzeba w to włożyć naprawdę sporo wysiłku, ciężko pracować, by nie przeoczyć żadnego istotnego elementu całej układanki. Są jednak tacy, którzy wręcz czarują słowem, zachwycają swoim stylem od samego początku, malują w naszej wyobraźni wizję literackiego świata, wciągają nas do niego i nie pozwalają oderwać się od lektury. 
Aby napisać dobry tekst, należy przede wszystkim zadbać o POMYSŁ. Należy zastanowić się nad tym, co chcemy przekazać odbiorcom. Dopiero gdy przemyślimy tę kwestię, możemy zabawić się w wymyślanie. 
Dajmy upust swojej WYOBRAŹNI i emocjom, które nami kierują. Przelejmy swoje myśli na papier tak, aby włożyć w niego cząstkę siebie. Tekst będzie dobry tylko wtedy, gdy wypłynie z naszego wnętrza.
Dla autora najważniejszy powinien być CZYTELNIK, któremu ten przekazuje historię. W pisaniu chodzi przede wszystkim o to, by odpowiednio poprowadzić czytelnika. Uwieść go. Autor jest jak przewodnik – musi zaciekawić odbiorcę i sprawić, by ten chciał za nami iść, poznawać naszą opowieść i nie mógł doczekać się jej dalszego ciągu.
Ponadto dobry tekst powinien charakteryzować się SPÓJNOŚCIĄ i ZWIĘZŁOŚCIĄ. Szekspir twierdził, że zwięzłość jest duszą rozumu. A zatem należy zadbać o to, by nie tworzyć rozwlekłych opisów, tylko odpowiednio je dawkować. Tekst powinien zawierać dialogi, które urozmaicają akcję i zapewniają jej ciągłość. 
Autor powinien stworzyć takie POSTACIE, które łatwo zdobędą serce czytelnika. Przezroczyści i jednowymiarowi bohaterowie zostaną uznani za szarych i nieciekawych, a co za tym idzie – historia okaże się bezwartościowa. 
Bardzo ważnym czynnikiem w pisaniu jest WARSZTAT. Osoba, która nie umie odpowiednio zbudować narracji i przeplatać jej ciekawymi, rozwijającymi się wątkami, nie zostanie doceniona przez czytelnika, który oczekuje przede wszystkim interesującej historii, a nie połączenia w całość kilku zdań. Ważne jest też bogactwo językowe, bez którego nie stworzymy niebanalnego tekstu. 
Strzeżcie się SCHEMATÓW, które czają się za rogiem, by namieszać wam w głowie i wplątać was w powszechnie znany temat. Takie historie się nie „sprzedają”. Fabuła musi zostać zbudowana od podszewki, by nie była przewidywalna i by czytelnik nie nudził się w trakcie czytania. 
Najważniejsza jest jednak PEWNOŚĆ SIEBIE. Wiara w to, że każdy z was może napisać dobry tekst bez względu na to, kim jest i jaki jest.
Napisanie dobrego tekstu jest prawdziwą sztuką, wymaga skupienia, czasu i przede wszystkim chęci, by stworzyć coś, co zachwyci odbiorców i sprawi, że ci będą dopominać się o więcej i więcej. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ