Operacja Kino – kadrowanie: wysokość ustawienia kamery


W następnym odcinku Operacji Kino poświęconym kadrowaniu skupię się na wysokości ustawienia kamery oraz sposobach, w jakich pokazywana jest ludzka twarz w kadrze.


Wysokość

Sposób, w jaki kadrowany jest obraz, daje widzowi poczucie znajdowania się na pewnej wysokości względem aktorów i scenografii. Wysokość związana jest częściowo z kątem ustawienia kamery – np. kadr ukazany w perspektywie ptasiej oznacza, że jesteśmy umiejscowieni wyżej niż obiekty, na które spoglądamy.

Wysokość nie jest jednak zawsze powiązana z kątem widzenia. W filmach Yasujirô Ozu kamera często umieszczona jest przy samej ziemi, żeby filmować postacie i obiekty na podłodze. Nie ma to nic wspólnego z kątem, bo pozostaje on prosty, a pomimo tego widzimy podłogę.

Tokijska opowieść (1953)
Warto wspomnieć o aspekcie, które wiąże się z wymienionymi elementami kadrowania, czyli o tym, w jaki sposób pokazywana jest twarz ludzka w kadrze. Może być ona przedstawiana na kilka możliwości:

1. En face – na wprost widza, frontalnie

X-Men (2000)

2. Profil

Moulin Rouge! (2001)

3. Półprofil

Tańcząc w ciemnościach (2000)

4. ¾

Szybcy i wściekli (2001)

6. ¼

Za szybcy, za wściekli (2003)

5. Tył

To właśnie miłość (2003)
W Legendzie twierdzy suramijskiej w różny sposób zostały ukazane twarze dwóch postaci.
Twarz starszej z kobiet przedstawiona jest en face. Bohaterka także nienaturalnie przechyla się w bok. Natomiast młodsza z kobiet zaprezentowana jest w 3/4, a jej ruchy są znacznie swobodniejsze. W ten symboliczny sposób ukazany został upływ czasu – od naturalnej młodości do skrępowanej starości.


CDN…

W poprzednich odcinkach:
1. Wymiary kadru.

2. Kształt kadru.

3. Kadrowanie: kąt i poziom ustawienia kamery.

Leave a comment



Subskrybuj przez e-mail!

Wprowadź swój adres e-mail, aby zaprenumerować artykuły naszej redakcji i otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach przez e-mail.

Dołącz do 11 pozostałych subskrybentów

Jesteśmy na:

ekulturalni.pl
lubimyczytac.pl

Rekomendacje czytelników

© 2017 Redakcja Essentia