Operacja Kino – kompozycja: rodzaje kompozycji

Jedną z najbardziej fundamentalnych metod kontrolowania języka ruchomych obrazów jest kompozycja. Wszyscy, którzy choć trochę interesują się malarstwem czy fotografią, wiedzą, jak niesamowicie ważna jest ona w odbiorze dzieła. Wpływ na kompozycję obrazu filmowego mają m.in. scenografia, ruchy kamery i obiektów w kadrze czy montaż. Tych zagadnień na razie tu nie znajdziecie, ponieważ poświęcę im osobne części cyklu Operacja Kino.

Tymczasem – na wprowadzenie – rodzaje kompozycji.

 
Kompozycja statyczna (ang. static composition) – takie ułożenie elementów, w którym nie wykazują one ruchu. W takiej kompozycji dominują linie pionowe i poziome, które sugerują spokój, łagodność i bezpieczeństwo.
 
 
 
Dotyk grzechu (2013)
 
Ida (2013)
 
 
 
 
Kompozycja dynamiczna (ang. dynamic composition) – takie ułożenie elementów, w którym dominują linie ukośne. Dynamizm bierze się z faktu, że tego typu linie postrzegane są jako ruchome, a przez to wprowadzające niepokój.
 
 
 
Wielki Gatsby (2013)
Francuski łącznik (1971)
 
 
Kompozycja otwarta (ang. open composition) – takie ułożenie elementów, które sugeruje istnienie świata poza ramą kadru. Wymaga od widza dopełnienia sobie w wyobraźni pozakadrowego obrazu.

Czas wojny (2011)

 

Butch Cassidy i Sundance Kid (1969)

 

Kompozycja zamknięta (ang. closed composition) – takie ułożenie elementów, które tworzy klarowny, logiczny i zamknięty układ świata przedstawionego.

Wielkie piękno (2013)

 

Brzdąc (1921)

Kompozycja symetryczna (ang. symmetrical composition) – symetryczne rozmieszczenie elementów świata przedstawionego.

 

Lśnienie (1980)

 

Raj: miłość (2012)            

Myśląc o symetrii w kinie automatycznie nasuwa się myśl o celebrującym symetrię filmach Wesa Andersona.

 

Kompozycja asymetryczna (ang. asymmetrical composition) – asymetryczne rozmieszczenie elementów świata przedstawionego.

Broken Flowers (2005)

 

Śniadanie u Tiffany’ego (1961)

CDN…

W poprzednich odcinkach:

1. Wymiary kadru.

2. Kształt kadru.

3. Kadrowanie: kąt i poziom ustawienia kamery.

4. Kadrowanie: wysokość ustawienia kamery.

5. Kadrowanie: odległość kamery.

Leave a comment



Subskrybuj przez e-mail!

Wprowadź swój adres e-mail, aby zaprenumerować artykuły naszej redakcji i otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach przez e-mail.

Dołącz do 11 pozostałych subskrybentów

Jesteśmy na:

ekulturalni.pl
lubimyczytac.pl

Rekomendacje czytelników

© 2017 Redakcja Essentia