Listopad w polskich kinach był okresem prawdziwej filmowej obfitości. Do dystrybucji trafiło kilkadziesiąt tytułów, z których wiele reprezentowało naprawdę wysoki poziom. Wybór trójki najlepszych filmów danego gatunku nie był z pewnością łatwą decyzją.

 

Dramat

Przełęcz ocalonych

 

 

Tytuł: Przełęcz ocalonych

Reżyseria: Mel Gibson
Obsada: Andrew Garfield, Vince Vaughn, Teresa Palmer
Data premiery: 4 listopada 2016 r.

 

 

 

Schyłek II wojny światowej. Stany Zjednoczone walczą z Japonią o każdy kawałek ziemi. Strategicznym celem jest wyspa Okinawa, której zdobycie może przechylić szalę zwycięstwa na korzyść USA. Wśród setek tysięcy żołnierzy, którzy tam trafili, jest Desmond T. Doss. To sanitariusz, który ze względu na przekonania religijne odmówił noszenia broni. Traktowany przez żołnierzy jak tchórz, wkrótce udowodni, jak bardzo się mylili.

W ostatnim czasie w kinie nastąpił znaczny przyrost tzw. christian films. Na ogół zbierają one bardzo słabe recenzje, krytykuje się m.in. ich miałką fabułę i operowanie banałem. Niepostrzeżenie, filmem najlepiej propagującym chrześcijańskie idee okazała się… Przełęcz ocalonych.

To wielki powrót Mela Gibsona do Hollywood, które (wreszcie!) przebaczyło mu dawne skandale. Dzisiaj mówi się o nim używając takich słów jak „druga szansa”, „przebaczenie”, a aktor-reżyser pojawia się w mainstreamowych programach, by opowiadać o błędach przeszłości. Tematyka filmu nie powinna dziwić fanów Gibsona – to film wojenny (podobnie jak Braveheart. Waleczne serce) podejmujący około-chrześcijańską tematykę (jak Pasja). W Przełęczy ocalonych zdecydowanie najlepsze są sceny batalistyczne. Bitwa na przełęczy to znakomicie zainscenizowany dramat rozrzucanych wnętrzności i odrywających się kończyn. Jest krwawo, realistycznie, a przede wszystkim czuć beznadzieję sytuacji, w jakiej znaleźli się żołnierze. Reżyser w dodatku świetnie prowadzi aktorów. Obsadzony w głównej roli Andrew Garfield gra bardzo dobrze, ale bryluje także drugi plan – urocza Teresa Palmer, świetny Vince Vaughn (i to w dramatycznej roli) i Hugo Veaving, który ociera się o wybitność.

 

Komedia/komediodramat

Opieka domowa

 

 

Tytuł: Opieka domowa

Reżyseria: Slávek Horák
Obsada: Alena Mihulová, Bolek Polívka, Tatiana Vilhelmová
Data premiery: 18 listopada 2016 r.

 

 

 

Vasta to pielęgniarka, która z pasją opiekuje się marudnymi pacjentami w ich domach. Razem z mężem Ladą i córką mieszkają w regionie Czech słynnym z produkcji wina. Pewnego dnia życie kobiety znacznie się zmienia – kiedyś to ona pomagała, teraz sama będzie potrzebowała pomocy. Jej mąż tymczasem skupia się na pracy w warsztacie i popijaniu śliwowicy, ale z czasem okaże się, że za maską twardziela skrywa się prawdziwy wrażliwiec.

Ten debiut Sláveka Horáka niesłusznie przeszedł przez polskie kina niezauważony. To typowe dla czeskiej kinematografii połączenie komedii i dramatu, które jednak wymyka się prostym kategoryzacjom. Reżyser zręcznie łączy realizm z wątkami metafizycznymi. To pierwsze przejawia się w scenach opieki Vasty nad schorowanymi staruszkami, to drugie w niemal poetyckich fragmentach filmu. Obraz przepełnia ironiczny humor, który jednak nie kłóci się z empatią. Horák śmieje się z małomiasteczkowych bohaterów stosujących medycynę niekonwencjonalną, ale z drugiej strony pokazuje trud pomocy bliźnim i ukryte w nim piękno. Opieka domowa to skromny film, które zapewnia i wzruszenie, i śmiech.

 

Film akcji/przygodowy

Vaiana: Skarb oceanu

 

 

Tytuł: Vaiana: Skarb oceanu

Reżyseria: Ron Clements, John Musker
Obsada (dubbing): Weronika Bochat, Igor Kwiatkowski, Piotr Grabowski
Data premiery: 25 listopada 2016 r.

 

 

 

Trzy tysiące lat temu najodważniejsi z żeglarzy na świecie wyruszali na wody Oceanu Spokojnego, odkrywając wyspy Oceanii. W pewnej chwili ich podróże ustały na tysiąc lat i nikt nie wie, dlaczego… Teraz nastoletnia Vaiana wyrusza w ryzykowną misję, aby dopełnić dzieła swych przodków. Podczas wyprawy poznaje niegdyś potężnego półboga Maui. Razem przemierzają ocean, który nie szczędzi im niezwykłych przygód i spotkań z wielkimi potworami.

Vaiana (w USA znana jako Moana – ze względu na prawa autorskie w wielu krajach europejskich nie można było użyć oryginalnego imienia bohaterki) wpisuje się w krąg współczesnych księżniczek Disneya z zacięciem feministycznym, reprezentujących w dodatku różnorodność kulturową. Tym razem waleczna Vaiana/Moana wyrusza w niebezpieczną podróż, by ocalić swoją wyspę przed zagładą. Charakterną, ale też i pełną uroku bohaterkę wspomaga świetnie napisany Maui. Jest zabawny, ma przerośnięte ego, ale kryje w sobie także pewne rozczarowanie samym sobą. Historia angażuje emocjonalnie, sceny akcji są widowiskowe, a całość okraszona została wpadającymi w ucho piosenkami. Vaiana: Skarb oceanu to utrzymana w tradycyjnym, disneyowskim tonie, pełna przygód opowieść dla całej rodziny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ