Perełki filmowe

Perełki

Wakacje to – dla wielu – okres, w którym dysponuje się znacznie większą ilością czasu. A nadmiar czasu trzeba zabić tylko w jeden sposób – poprzez wyjścia do kina! Oto przed wami filmowe perełki czerwca 2017 roku.

 

Dramat

Aquarius

 

 

 

Tytuł: Aquarius

Reżyseria: Kleber Mendonça Filho
Obsada: Sonia Braga, Humberto Carrão, Maeve Jinkings
Data premiery: 30 czerwca 2017 r.

 

 

Clara jest 65-letnią wdową i emerytowaną krytyczką muzyczną. Mieszka w zabytkowym, zbudowanym w 1940 roku budynku Aquarius. Jako jedyna nie wyprowadziła się z pięknej rezydencji – wszystkie inne mieszkania stoją puste, wykupione przez firmę deweloperską. Choć deweloper proponuje kobiecie wysoką cenę, Clara nie zamierza opuszczać budynku. Rozpoczyna walkę ze spółką, która próbuje wymusić na niej zmianę decyzji.

Aquarius zabiera widzów do pięknej, słonecznej Brazylii, aby opowiedzieć historię uniwersalną, a jednocześnie silnie zakorzenioną w historii tego państwa. Główną bohaterką jest Clara, kobieta po sześćdziesiątce, która w żadnej mierze nie przypomina typowych wyobrażeń na temat pań w tym wieku. Bohaterka temperamentem mogłaby obdzielić niejedną trzydziestolatkę. Clara żyje pełnią życia, chętnie chodzi na imprezy, uprawia seks, itd., przez co reżyser dotyka rzadko podejmowanego tematu seksualności kobiet w średnim wieku. Co jednak najważniejsze, film opowiada o godności człowieka i sile wspomnień. Przeszłość nie jest przedstawiana jako zestaw mglistych wyobrażeń, ale rzeczywistość realna, uosabiana w przedmiotach codziennego użytku. Tak jak w starym kredensie, który niejedno w życiu przeżył, będąc świadkiem najważniejszych zmian w życiu rodziny Clary. Przeszłość i ciągłość pokoleń jest niezwykle ważna dla kobiety. Dom nie jest tylko zestawem cegieł, ale miejscem, w którym Clara mieszkała przez kilkadziesiąt lat, wychowała dzieci i pokonała raka.

W głównej roli wystąpiła wspaniała Sonia Braga (zdecydowanie zbyt rzadko nagradzana kreacja), która stworzyła portret kobiety silnej, świadomej swojego ciała, pełnej godności osobistej. Film niekiedy przeplatany jest różnymi planami czasowymi, zawsze wplecionymi błyskotliwie i płynnie łączącymi się z teraźniejszością. Kleber Mendonça Filho połączył perspektywę subiektywną z nienachalnym tłem społecznym, kreśląc inteligentną panoramę Brazylii. Aquarius to z pewnością jeden z najlepszych filmów, jakie miały ostatnio premierę w polskich kinach – dramat inteligentny, ale wcale nie trudny w odbiorze, doskonale wyreżyserowany i napisany.

 

Komedia/komediodramat

Droga do Rzymu

 

 

 

Tytuł: Droga do Rzymu

Reżyseria: Tomasz Mielnik
Obsada: Václav Hrzina, Berenika Kohoutová, Nina Divíšková
Data premiery: 9 czerwca 2017 r.

 

 

Vasek jest nieśmiałym mężczyzną po trzydziestce. Namówiony przez pewną rudą piękność, kradnie obraz z Galerii Narodowej w Pradze i w przebraniu wyrusza w wędrówkę do „Wiecznego Miasta”. Na swej drodze poznaje ekscentryczne postacie, m.in. eksperta od trufli, który przedstawia mężczyźnie swoją małą świnkę czy taksówkarza-kapłana. Wszystkie napotkane przez niego osoby opowiadają o szukaniu szczęścia i oświecenia.

Polsko-czeska komedia Droga do Rzymu przeszła bez echa wśród rodzimej widowni. Szkoda, bo pełnometrażowy debiut absolwenta słynnej praskiej szkoły filmowej FAMU to dzieło bardzo udane. Reżyser wykazał się niezwykłą wyobraźnią, która pozwoliła mu zaludnić świat przedstawiony zabawnymi, absurdalnymi sytuacjami. W tę ekscentryczną otoczkę wpisane są trafne i jak najbardziej życiowe obserwacje o otaczającej nas rzeczywistości. Mielnik miesza różne style, ciekawi i przyciąga, a choć jego wywód nie zawsze jest przejrzysty, to zachwyca swoją oryginalnością. Teraz wypada wypatrywać kolejnych filmów tego obiecującego twórcy.

 

Film akcji/przygodowy

Auta 3

 

 

 

Tytuł: Auta 3

Reżyseria: Brian Fee
Obsada (dubbing): Piotr Adamczyk, Wiktoria Wolańska, Zdzisław Wardejn
Data premiery: 15 czerwca 2017 r.

 

 

Legenda sportu motorowego, Zygzak McQueen, zostaje zepchnięty na boczny tor przez nowoczesne, niezwykle szybkie auta nowej generacji. Pomimo tego, bierze udział w kolejnym wyścigu, w którym pomaga mu pełna entuzjazmu mechaniczka Cruz Ramirez. Obmyśla ona dla Zygzaka autorski plan, dzięki któremu Zygzak udowodni, że zdobywca Złotego Troka nie poddaje się tak łatwo.

Po bardzo nieudanej drugiej części, sporo osób w ogóle nie czekało na Auta 3. Być może to i lepiej, bo dzięki temu mogli się pozytywnie zaskoczyć. Film Briana Fee to świetne zakończenie dochodowej serii, dzięki której czerwona wyścigówka zagościła na niemal wszystkich przedmiotach codziennego użytku. Produkcja porusza bardzo mądrą tematykę związaną z odchodzeniem w niepamięć i konfliktem stare-nowe. Twórcy nie przesadzają z sentymentalizmem tego, co stare, ani z wyolbrzymianiem negatywnych cech tego, co nowe. Sukces osiąga ten, który doceni i połączy w jedną całość doświadczenia obydwu generacji. Oprócz tej dość poważnej tematyki, reżyser oferuje również sporo zabawy. Naturalny humor bawi odbiorców w każdym wieku, a strona wizualna robi duże wrażenie. Jest zarówno ciekawie pomyślana, jak i zrealizowana, a efektowne sceny wyścigów są najlepszymi tego typu scenami w kinie od kilku lat.

Leave a comment



Subskrybuj przez e-mail!

Wprowadź swój adres e-mail, aby zaprenumerować artykuły naszej redakcji i otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach przez e-mail.

Dołącz do 11 pozostałych subskrybentów

Jesteśmy na:

ekulturalni.pl
lubimyczytac.pl

Rekomendacje czytelników

© 2017 Redakcja Essentia