Oscary 2018. Typowanie zwycięzców

Już jutro (czy może raczej wreszcie) odbędzie się rozdanie Oscarów. To już 90. edycja imprezy kończącej sezon nagród filmowych. Tak jak i rok temu, tak i w tym zabawiłam się w typowanie zwycięzców.

 

 

NAJLEPSZY FILM

Trzy billboardy za Ebbing, Missouri

lub: Uciekaj!

Ten sezon oscarowy jest ciekawy – w głównej kategorii nie ma jednego ani nawet dwóch faworytów. W zeszłym roku, w dobie hasztagu #OscarsSoBlack, zwyciężył Moonlight. W tym roku, kiedy króluje #MeToo, duże szanse mają Trzy billboardy za Ebbing, Missouri, nawet pomimo braku nominacji za reżyserię. To w końcu film, w którego centrum stoi silna postać kobieca, a jednym z istotnych bohaterów jest policjant-rasista.

Na drugim miejscu bardzo niepewnie stawiam Uciekaj!, które niespodziewanie stało się jednym z najczęściej wyróżnianych obrazów roku. Film zdobył nominacje w kilku ważnych kategoriach, poza tym w interesujący sposób podejmuje ważne dla USA wątki rasowe.

 

NAJLEPSZY REŻYSER

Guillermo Del Toro – Kształt wody

lub: Christopher Nolan – Dunkierka

Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej kocha meksykańskich reżyserów. Dwa i trzy lata temu Oscara w tej kategorii otrzymał Alejandro González Iñárritu, cztery lata temu Alfonso Cuarón. Tym razem pewnym kandydatem jest Guillermo Del Toro. Dostał on w tym sezonie niemal wszystkie nagrody za reżyserię – Złoty Glob, BAFTA, Critics’ Choice, a przede wszystkim nagrodę Amerykańskiej Gildii Reżyserów Filmowych, która niemal zawsze pokrywa się z Oscarami.

Na drugim miejscu typuję Christophera Nolana chwalonego za reżyserię Dunkierki, choć nie zdziwiłabym się, gdyby Nolan znajdował się jednak na dalszym miejscu, gdyż jego zeszłoroczny film nie liczy się (przynajmniej w głównych kategoriach) w tym wyścigu oscarowym.

 

 

NAJLEPSZY AKTOR PIERWSZOPLANOWY

Gary Oldman – Czas mroku

lub: Daniel Day-Lewis – Nić widmo

O Garym Oldmanie jako silnym kandydacie do Oscara mówiło się już od pierwszych informacji o powstawaniu Czasu mroku. Kiedy film wszedł na ekrany kin, kreacja aktora zyskała powszechny zachwyt, a on mnóstwo trofeów (Złoty Glob, BAFTA, Critics’ Choice, nagroda Amerykańskiej Gildii Aktorów Filmowych). Akademicy uwielbiają nagradzać za rolę wielkich postaci historycznych; na korzyść Oldmana przemawia też fakt, że uznawany jest za jednego z najbardziej niedocenianych aktorów (to dopiero jego druga nominacja do Oscara).

Typuję, że na drugim miejscu znajduje się uwielbiany przez Akademię Daniel Day-Lewis w swojej (podobno) ostatniej roli w Nici widmo.

 

 

NAJLEPSZA AKTORKA PIERWSZOPLANOWA

Frances McDormand – Trzy billboardy za Ebbing, Missouri

lub: Saoirse Ronan – Lady Bird

Frances McDormand dwadzieścia jeden lat temu zdobyła Oscara za swoją najsłynniejszą rolę, w Fargo. 4 marca najprawdopodobniej powtórzy ten wyczyn. Aktorka zdobyła wszystkie cztery najważniejsze nagrody, a sam film, w którym gra pierwsze skrzypce, jest jedną z najgorętszych produkcji roku.

Sądzę, że na drugim miejscu figuruje Saoirse Ronan chwalona za kreację zbuntowanej nastolatki w Lady Bird.

 

 

NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY

Sam Rockwell – Trzy billboardy za Ebbing, Missouri

lub: Willem Dafoe – The Florida Project

Przedostatnia kategoria aktorska i kolejny pewniak. Sam Rockwell również zdobył za swoją rolę wszystkie cztery najważniejsze nagrody i jeśli ktoś może mu zaszkodzić, to tylko Willem Dafoe, zdobywca wyróżnień niemal wszystkich amerykańskich kół krytyków.

 

 

NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA

Allison Janney – Jestem najlepsza. Ja, Tonya

lub: Laurie Metcalf – Lady Bird

To ciekawa kategoria. Można już stwierdzić, że Oscara zdobędzie Allison Janney za wyrazistą rolę matki głównej bohaterki w Jestem najlepsza. Ja, Tonya, ale kto jest na drugim miejscu? Największe szanse ma chyba Laurie Metcalf, która przez długi czas szła łeb w łeb razem z Janney. Wydaje się jednak, że Metcalf to za mało znana aktorka, żeby mogła zdobyć Oscara.

 

 

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY

Jordan Peele – Uciekaj!

lub: Martin McDonagh – Trzy billboardy za Ebbing, Missouri

W tym roku Akademicy będą mieli okazję po raz pierwszy nagrodzić Oscarem czarnoskórego scenarzystę i myślę, że z tej okazji skorzystają. Jakiś Oscar temu filmowi musi zostać przyznany, a w tej kategorii Uciekaj! jest najmocniejszym kandydatem.

Uważam, że bardzo dużo szanse mają również Trzy billboardy za Ebbing, Missouri. Nie były one nominowane do nagród Amerykańskiej Gildii Scenarzystów (wygrało Uciekaj!) z powodu ich restrykcyjnych zasad, więc trudno stwierdzić, czy ostatecznie pokonałyby film Peelego.

 

 

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY

James Ivory – Tamte dni, tamte noce

lub: Virgil Williams, Dee Rees – Mudbound

Trudno mi sobie wyobrazić, że Oscara w tej kategorii nie wygra James Ivory za scenariusz do Tamtych dni, tamtych nocy. Dla prawie 90-letniego Amerykanina będzie to pierwsza statuetka rycerzyka w karierze. Co konserwatywniejsi członkowie Akademii mogą nie chcieć głosować na film o homoseksualistach, dla nich alternatywą jest Mudbound, ale nie wróżę temu filmowi wielkich sukcesów.

 

 

NAJLEPSZY FILM NIEANGLOJĘZYCZNY

Niemiłość

lub: Fantastyczna kobieta

W tej kategorii może się zdarzyć wszystko. Ja stawiam na Niemiłość Andrieja Zwiagincewa, którego Lewiatan był nominowany kilka lat temu do Oscara (przegrał z polską Idą). Duże szanse ma także Fantastyczna kobieta z główną bohaterką transseksualistką. Gwiazda tego filmu, Daniela Vega, będzie jutro jedną z osób, które wręczą Oscary.

 

 

NAJLEPSZY PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY

Coco

lub: The Breadwinner

Pixar jest w kategorii pewniakiem od bardzo dawna, i, szczerze mówiąc, bardzo życzę mu wygranej. Polacy liczą na Twojego Vincenta, ale z animacji niezależnych znacznie więcej szans ma zdobywca nagrody Annie, The Breadwinner z wytwórni Cartoon Saloon.

 

 

NAJLEPSZY PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY

Ikar

lub: Ostatni w Aleppo

W tej kategorii nie ma jednego wyraźnego faworyta. Ja stawiam na Ikara o aferze dopingowej w rosyjskim sporcie; temat aktualny tym bardziej w obliczu zakończonych niedawno temu zimowych igrzysk w Korei Południowej. Duże szansę daję także filmowi Ostatni w Aleppo, który mogliśmy oglądać w Polsce latem zeszłego roku. Dokument ten opowiada o wolontariuszach Białych Helmów, a jedna produkcja im poświęcona zdobyła w zeszłym roku Oscara w kategorii dokumentu krótkometrażowego.

 

 

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

Roger Deakins – Blade Runner 2049

lub: Dan Laustsen – Kształt wody

Wytypowanie jako faworyta w tej kategorii Rogera Deakinsa to raczej myślenie życzeniowe niż faktyczny stan rzeczy. Ten wybitny operator (to już jego czternasta nominacja!) zasługuje wreszcie na Oscara, tym bardziej, że zdjęcia w Blade Runner 2049 są po prostu oszałamiające. W tym roku Deakins zdobył m.in. nagrodę ASC (która nie pokrywa się zbyt często z Oscarem), ale wydaje się, że większą szansę na wygraną ma Duńczyk Dan Laustsen za zdjęcia do Kształtu wody.

 

 

NAJLEPSZY MONTAŻ

Lee Smith – Dunkierka

lub: Jonathan Amos, Paul Machliss – Baby Driver

Dunkierka była powszechnie chwalona za precyzyjny montaż, zdobyła także nagrodę Amerykańskiego Stowarzyszenia Montażystów. Na pewno filmowi pomaga fakt, że został nominowany do najlepszego filmu roku. Stawia go to o pozycję wyżej względem Baby Drivera, którego (nieskromnie pisząc) od miesięcy uważałam za poważnego kandydata w tej kategorii.

 

 

NAJLEPSZA MUZYKA ORYGINALNA

Alexandre Desplat – Kształt wody

lub: Jonny Greenwood – Nić widmo

Alexandre Desplat zdobył za muzykę do Kształtu wody Złoty Glob, BAFTĘ i Critics’ Choice, wydaje się więc najpoważniejszym kandydatem. Ale w tej kategorii czasami zdarzają się niespodzianki, a Nić widmo była bardzo chwalona za ścieżkę dźwiękową.

 

 

NAJLEPSZA PIOSENKA

CocoRemember Me

lub: This Is MeKról rozrywki

Najwięcej szans ma przywołujące wzruszające zakończenie Remember Me z filmu Coco, które najprawdopodobniej zdobędzie Oscara w kategorii pełnometrażowej animacji. Na drugim miejscu stawiam dość oczywisty wybór, czyli piosenkę z musicalu Król rozrywki.

 

 

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

Paul D. Austerberry, Jeffrey A. Melvin, Shane Vieau – Kształt wody

lub: Dennis Gassner, Alessandra Querzola – Blade Runner 2049

Scenografia to chyba najmocniejszy punkt Kształtu wody, chwalony nawet przez osoby, którym się ten film nie podobał. Duże szanse ma także Blade Runner 2049, który musiał konkurować z legendą, czyli genialną scenografią do pierwszego Łowcy androidów, i wyszedł z tego starcia z twarzą.

 

 

NAJLEPSZE KOSTIUMY

Mark Bridges – Nić widmo

lub: Jacqueline Durran – Piękna i bestia

Najoczywistszym wyborem wydaje się rozgrywający się w świecie mody lat 50. film o krawcu, czyli Nić widmo. Ale Akademia lubi nagradzać w tej kategorii produkcje fantastyczno-przygodowe (vide zeszłoroczna wygrana filmu Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć), więc spore szanse ma także wystawna Piękna i bestia.

 

 

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA I FRYZURY

Czas mroku

lub: Cudowny chłopak

Czas mroku ma już Oscara w kieszeni. Pod znakomitą charakteryzacją, Gary Oldman jest całkowicie nie do poznania i naprawdę przypomina Winstona Churchilla. W dodatku charakteryzacja nie przeszkadza aktorowi w stworzeniu świetnej kreacji.

Na drugim miejscu (coś musi na nim być…) typuję niespodziewany hit kasowy zeszłego roku, czyli Cudownego chłopaka.

 

 

NAJLEPSZE EFEKTY SPECJALNE

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert, Richard H. Hoover – Blade Runner 2049

Joe Letteri, Daniel Barrett, Dan Lemmon, Joel Whist – Wojna o planetę małp

W tej kategorii mamy do czynienia ze starciem dwóch filmów. Typuję Blade Runner 2049, bo poprzednie filmy z małpiej trylogii nie zdobyły Oscara, pomimo powszechnego zachwytu i wielu nagród. W tym roku może być tak samo.

 

 

NAJLEPSZY DŹWIĘK

Gregg Landaker, Mark Weingarten, Gary Rizzo – Dunkierka

lub: Julian Slater, Tim Cavagin, Mary H. Ellis – Baby Driver

Dunkierka jest zdecydowanym faworytem nominacji dźwiękowych. Na drugim miejscu stawiam film Baby Driver, być może czarny koń tego rozdania.

 

NAJLEPSZY MONTAŻ DŹWIĘKU

Richard King, Alex Gibson – Dunkierka

lub: Mark A. Mangini, Theo Green – Blade Runner 2049

Jak wyżej, z tym, że na drugim miejscu typuję film Blade Runner 2049, mający sporo nominacji w innych kategoriach technicznych.

 

 

NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM AKTORSKI

The Silent Child

lub: DeKalb Elementary

Akademia lubi nagradzać w tej kategorii filmy o dzieciach, sądzę więc, że najwięcej szans ma The Silent Child o całkowicie głuchej czterolatce, która dzięki pracownicy społecznej uczy się komunikować z otoczeniem.

Duże szanse ma też DeKalb Elementary, czyli inspirowany faktami film o niedoszłej szkolnej strzelaninie.

 

 

NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY

Edith+Eddie

lub: Heaven is a Traffic Jam on the 405

Kategorie krótkometrażowych filmów są trudne do odgadnięcia – nigdy nie wiadomo, kto jest faworytem. Stawiam na Edith+Eddie o najstarszych nowożeńcach pochodzących z dwóch różnych ras.

Szanse na wygraną mają też inne filmy, m.in. Heaven is a Traffic Jam on the 405, portret artystki cierpiącej na różne schorzenia psychiczne.

 

NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY

Dear Basketball

lub: Negative Space

Amerykanie kochają Kobe Bryanta, więc najwięcej szans na wygraną, pomimo kiepskich recenzji, ma film oparty na jego wierszu Dear Basketball. Zaskoczyć może Negative Space o ojcu, który nawiązuje więź ze swoim synem poprzez… naukę pakowania walizki.

 

Leave a comment



Subskrybuj przez e-mail!

Wprowadź swój adres e-mail, aby zaprenumerować artykuły naszej redakcji i otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach przez e-mail.

Jesteśmy na:

ekulturalni.pl
lubimyczytac.pl

Rekomendacje czytelników

© 2017 Redakcja Essentia