Oscary 2019. Typowanie zwycięzców

Oscary 2019. Typowanie zwycięzców

Już dzisiaj w nocy (więc właściwie jutro) odbędzie się 91. gala wręczenia Oscarów. Jak co roku, także i w tym typuję, kto zdobędzie złotego rycerza w każdej z kategorii.

 

NAJLEPSZY FILM

Roma

lub: Green Book

W tym roku wyścig oscarowy w głównej kategorii jest jeszcze ciekawszy niż rok temu. W 2018 r. mieliśmy trzech silnych kandydatów, w tym trudno nawet wskazać, kto jest w pierwszej trójce. W zasadzie tylko trzy filmy (spośród ośmiu) nie mają szans na główną statuetkę. Ostatecznie postawiłam na ulubieńca krytyki, czyli mocno promowaną przez Netflixa Romę, a na drugim miejscu na zdobywcę nagrody Gildii Producentów, czyli Green Booka. Wciąż jednak nie potrafię uwierzyć, że Oscara w głównej kategorii dostałby film, który nie zdobył nominacji za reżyserię, a tak stało się w przypadku obrazu Petera Farrelly’ego.

 

 

NAJLEPSZY REŻYSER

Alfonso Cuarón – Roma

Alfonso Cuarón na planie „Romy”

lub: Spike Lee – Czarne bractwo. BlacKkKlansman

Cuarón to prawie pewniak w tej kategorii. Jeśli ktoś mógłby mu zaszkodzić, to tylko Spike Lee – w czasach swojej największej świetności niedoceniany, tworzący na uboczu guerilla films.

 

 

NAJLEPSZY AKTOR PIERWSZOPLANOWY

Rami Malek – Bohemian Rhapsody

lub: Christian Bale – Vice

Malek dostał za rolę lidera zespołu Queen Złotego Globa, BAFTĘ i nagrodę Gildii Aktorów. W tyle pozostaje za nim Christian Bale, który zdobył „tylko” Złotego Globa, a jego występ nie jest powszechnie chwalony.

 

 

NAJLEPSZA AKTORKA PIERWSZOPLANOWA

Glenn Close – Żona

lub: Olivia Colman – Faworyta

W tym roku kategorie ról kobiecych są znacznie mniej oczywiste niż męskich. Wydaje się, że największe szanse ma Glenn Close, dla której to już siódma (!) nominacja oscarowa w karierze; Akademicy zechcą pewnie uhonorować wreszcie jej talent.

Od dawna jednak mam przeczucie odnośnie Olivia Colman i ją stawiam na drugim miejscu.

 

 

NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY

Mahershala Ali – Green Book

lub: Richard E. Grant – Can You Ever Forgive Me?

To najpewniejsza kategoria ze wszystkich – Ali ma Oscara w kieszeni na 99%. Jeśli jednak jakimś cudem Akademia nie będzie chciała nagradzić go drugim Oscarem zaledwie dwa lata po pierwszym, to szansę ma Richard E. Grant, który zdobył za swoją rolę BAFTA.

 

NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA

Regina King – Gdyby ulica Beale umiała mówić

lub: Rachel Weisz – Faworyta

To zdecydowanie najciekawsza kategoria – wygrać może każda z nominowanych pań. Bardzo ostrożnie stawiam na ulubienicę krytyków, ale pomijaną przez branżę Reginę King, choć większą faworytą jest Rachel Weisz. Jednak oprócz Weisz nominowana jest także jej koleżanka z planu, Emma Stone, więc przypuszczam, że głosy podzielą się między nią a Stone. A gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta.

 

 

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY

Tony McNamara, Deborah Davis – Faworyta

lub: Brian Hayes Currie, Nick Vallelonga, Peter Farrelly – Green Book

Nagrodę Gildii Scenarzystów wygrał Eight Grade, który nie dostał nawet nominacji do Oscara, więc trudno wskazać pewnego zwycięzcę w tej kategorii.

Wydaje mi się, że największe szanse ma pełen wyrazistych bohaterów i ciętego humoru scenariusz Faworyty. Ale równie dobrze może wygrać Green Book, choć kontrowersje wokół osoby jego scenarzysty mogły mu sporo zaszkodzić.

 

 

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY

Kevin Willmott, Charlie Wachtel, Spike Lee, David Rabinowitz – Czarne bractwo. BlacKkKlansman

lub: Nicole Holofcener, Jeff Whitty – Can You Ever Forgive Me?

Scenariusz Czarnego bractwa dostał BAFTĘ, a Can You Ever Forgive Me? nagrodę Gildii Scenarzystów, więc ma teoretycznie większe szanse, ale sądzę, że Akademicy będą chcieli przyznać jakąś nagrodę Spikowi Lee.

 

 

NAJLEPSZY FILM NIEANGLOJĘZYCZNY

Roma

lub: Zimna wojna

Roma wydaje się wielką faworytką, ale czy Akademia będzie chciała przyznać jej jednocześnie Oscara w kategorii najlepszy film i film nieanglojęzyczny?

Na drugim miejscu znajduje się inny czarno-biały obraz, czyli polska Zimna wojna, jednak wątpię, iż po niedawnym sukcesie Idy, produkcja tego samego reżysera, w dodatku w podobnej stylistyce, zdobyłaby aż takie uznanie Akademii.

 

 

NAJLEPSZY PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY

Spider-Man: Uniwersum

lub: Iniemamocni 2

Po premierze drugiej części Iniemamocnych wydawało się, że film Pixara będzie pewnym zwycięzcą tej kategorii. Ale później zjawił się Spider-Man: Uniwersum i niespodziewanie skradł wszystkim serca.

 

 

NAJLEPSZY PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY

Free Solo

lub: RBG

Typuję Free Solo, bo zdobył nagrodę BAFTA, ale Akademia lub nagradzać w tej kategorii dokumenty biograficzne, a takim jest RBG – film o niezwykłej kobiecie, sędzinie Sądu Najwyższego, ikonie feminizmu i popkultury.

 

 

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

Alfonso Cuarón – Roma

lub: Łukasz Żal – Zimna wojna

Najwięcej szans mają dopracowane w każdym szczególe zdjęcia Alfonso Cuaróna. Jeśli Akademia nie będzie chciała przyznać mu drugiego Oscara (po reżyserii), to pozostaje Łukasz Żal, zwycięzca nagrody Gildii Operatorów Filmowych.

 

 

NAJLEPSZY MONTAŻ

Hank Corwin – Vice

lub: John Ottman – Bohemian Rhapsody

Kolejna niełatwa kategoria. Typuję (bez przekonania) „montaż ADHD” (jak nazwał go prowadzący fanpage na Facebooku Sezon nagród filmowych), ale duże szanse ma Bohemian Rhapsody, które zdobyło nagrodę Gildii Montażystów.

 

 

NAJLEPSZA MUZYKA ORYGINALNA

Ludwig Göransson – Czarna Pantera

lub: Nicholas Britell – Gdyby ulica Beale umiała mówić

W promocji Czarnej Pantery stawiano silny nacisk na jego ścieżkę dźwiękową; podobała się ona zresztą nawet tym, którzy nie przepadają za tym filmem. Myślę, że Akademicy nie będą chcieli zostawić Czarnej Pantery z niczym i nagrodzą ją chociaż jedną statuetką pocieszenia.

Na drugim miejscu stawiam Nicholasa Britella i (podobno) jego piękną, poetycką muzykę do Gdyby ulica Beale umiała mówić. Przeszkodzić mu może to, że sam film nie zdobył szerszego uznania.

 

 

NAJLEPSZA PIOSENKA

ShallowNarodziny gwiazdy

lub: I’ll FightRBG

To jedyna kategoria, w której szanse na zwycięstwo mają wszędzie pomijane Narodziny gwiazdy. Na drugim miejscu stawiam I’ll Fight z RBG, śpiewane przez Jennifer Hudson.

 

 

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

Fiona Crombie, Alice Felton – Faworyta

lub: Hannah Beachler, Jay Hart – Czarna Pantera

Wysmakowana, pełna przepychu scenografia Faworyty, zaprojektowana przez wspaniałą Sandy Powell (nominowaną także za Mary Poppins powraca), ma największe szanse, ale równie dobrze Oscara może dostać Czarna Pantera.

 

 

NAJLEPSZE KOSTIUMY

Sandy Powell – Faworyta

lub: Ruth E. Carter – Czarna Pantera

Tutaj sytuacja jak powyżej, z tym, że zaprojektowane w duchu afrofuturyzmu kostiumy z Czarnej Pantery mają nieco większą szansę na wygraną niż scenografia z tego samego filmu.

 

 

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA I FRYZURY

Vice

lub: Maria, królowa Szkotów

Charakteryzacja bohaterów Vice’a robi spore wrażenie, więc film wydaje się pewniakiem w tej kategorii. Na drugim miejscu typuję charakteryzację z dalekiej epoki, czyli Marię, królową Szkotów.

 

 

NAJLEPSZE EFEKTY SPECJALNE

Dan DeLeeuw, Kelly Port, Russell Earl i Daniel Sudick – Avengers: Wojna bez granic

lub: Roger Guyett, Grady Cofer, Matthew E. Butler i David Shirk – Player One

Avengers: Wojna bez granic wydaje się mieć największe szanse, ale czy starsi panowie, którzy wciąż dominują w składzie Akademii, będą chcieli nagradzać film Marvela? Na drugim miejscu typuję Player One, rozgrywający się niemal w całości w wirtualnej rzeczywistości.

 

NAJLEPSZY DŹWIĘK

John Casali, Tim Cavagin, Paul Massey – Bohemian Rhapsody

lub: Frank A. Montaño, Jon Taylor, Mary H. Ellis, Ai-Ling Lee – Pierwszy człowiek

W tej kategorii często nagradzane są filmy muzyczne, więc typuję Bohemian Rhapsody. Duże szanse ma też Pierwszy człowiek z bardzo dopracowaną warstwą dźwiękową.

 

 

NAJLEPSZY MONTAŻ DŹWIĘKU

Nina Hartstone, John Warhurst – Bohemian Rhapsody

lub: Erik Aadahl, Ethan Van der Ryn – Ciche miejsce

Typuję podwójną wygraną Bohemian Rhapsody w tych bliźniaczych kategoriach, a na drugim miejscu stawiam Ciche miejsce, w którym dźwięk jest podstawowym elementem filmu.

 

 

NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM AKTORSKI

Marguerite

lub: Skin

Kategoria krótkometrażówek to loteria. W tym roku stawiam na nieco wyróżniającą się spośród innych filmów Marguerite, a na drugim miejscu Skin, kolejną opowieść o rasizmie.

 

NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY

Okresowa rewolucja

lub: Koniec gry

Okresowa rewolucja opowiada o małej feministycznej rewolucji w indyjskiej wsi, a Koniec gry (film laureata dwóch Oscarów) o śmiertelnie chorych pacjentach spotykających u kresu życia niezwykłych opiekunów. Oba te filmy dostępne są na Netflixie.

 

 

NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY

Bao

lub: Weekendy

Bao to film Pixara pokazywany w kinach (także w Polsce) przed Iniemamocnymi 2, a Weekendy to ręcznie rysowana animacja o chłopcu podróżującym od domu do domu rozwiedzionych rodziców.

Leave a comment



Subskrybuj przez e-mail!

Wprowadź swój adres e-mail, aby zaprenumerować artykuły naszej redakcji i otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach przez e-mail.

Czytaj pierwszy!

Czytam i recenzuję na CzytamPierwszy.pl

Rekomendacje czytelników

© 2017 Redakcja Essentia