Ten tydzień zdominuje przede wszystkim premiera jednego z najlepszych i przy okazji jednego z najbardziej kontrowersyjnych polskich reżyserów. Wojciech Smarzowski znów wita nas w nowym roku potężnym uderzeniem w twarz, więc jeśli chcecie rozpocząć 2014 rok optymistycznie, wiecie, w której kinowej kolejce nie stać.

 

Dla milusińskich przygotowano natomiast animację 3D o leśnych zwierzątkach Robaczki z Zaginionej Doliny, a dla pozostałych francuski komediodramat Molier na rowerze, komedię Sekretne życie Waltera Mitty i zwycięzcę Nowych Horyzontów – Niebiańskie żony Łąkowych Maryjczyków.

 
Pod Mocnym Aniołem
Pod Mocnym AniołemJerzy jest pisarzem i alkoholikiem. Poznajemy go w momencie, w którym uwierzył, że może wygrać z nałogiem. Zakochuje się w młodej dziewczynie i wreszcie czuje, że ma po co i dla kogo żyć. Jednak nie wytrzymuje długo. Pewnego dnia idzie prosto do baru Pod Mocnym Aniołem, gdzie zaczyna pić… Wkrótce trafia na odwyk, gdzie spotyka doktora Granadę, personel i innych pacjentów, którzy tworzą niezwykle barwną galerię postaci. Swoje historie, zabawne i niekiedy wstrząsające, opowiedzą: reżyser, ksiądz, policjant, kierowca TIR-a, farmaceutka, robotnik, fryzjerka i inni.
 
Filmów Wojciecha Smarzowskiego nie trzeba reklamować. Każdy jego obraz wzbudza niemałe kontrowersje, zagorzałe dyskusje i wypowiedzi czołowych krytyków na pierwszych stronach gazet. Choć nie tworzy kina rozrywkowego ani tym bardziej łatwego, na jego filmy stoją wysokie kolejki. Jak Polska długa i szeroka, w tym tygodniu mówiono tylko o tym. Tym razem najbardziej polski z polskich reżyserów przygląda się naszemu narodowemu sportowi – piciu alkoholu. Trunki pojawiały się już we wcześniejszych produkcjach Smarzowskiego – w Weselu, z racji tytułu nie dało się nie pić, w Domu złym ostre libacje były zaczątkiem wielkiej tragedii i nieodłącznym elementem PRL-u, w Róży i Drogówce też nie wylewano za kołnierz. Tym razem reżyser oddaje się tematowi całkowicie – alkohol staje się kwintesencją życia bohaterów. Aby przekonać się, czy Smarzowski nie przesadził i utrzymał swój tytuł naczelnego ekshibicjonisty polskich wad narodowych, należy udać się do kina i ocenić samemu. Zdania będą podzielone.
 

 
 

Sekretne życie Waltera Mitty

Sekretne życie Waltera MittyWalter Mitty, pracownik Time’a zajmujący się wywoływaniem zdjęć, mieszka razem z nadopiekuńczą matką i lubi wyobrażać sobie siebie jako herosa doświadczającego mnóstwa niebezpiecznych przygód. Wyśmiewany przez kolegów często odlatuje w krainę wyobraźni, gdzie wszystko idzie po jego myśli. Kiedy zdjęcie na okładkę ostatniego wydania czasopisma znika, jego dalsza kariera staje pod znakiem zapytania. Gdy Walter wyrusza w podróż na koniec świata, aby znaleźć kompletnie nieuchwytnego fotografa i odzyskać owe zdjęcie, nie wie, że wyrusza w podróż, by odnaleźć samego siebie.

 
Film według pomysłu i reżyserii jednego z najsłynniejszych komików USA, Bena Stillera. Jednak zamiast szalonej i pełnej niewybrednych żartów komedii, Stiller przygotował obraz w zupełnie innej tonacji. Jego Walter Mitty to inteligentny, ale nieprzystosowany do życia marzyciel, z którym bez problemu może utożsamiać się wielu widzów. Stiller przygląda mu się w ciepłym, spokojnym tonie, skupiając się na jak najciekawszym i najmilszym dla oka zaprezentowaniu jego losów. W obsadzie – oprócz Bena – znajdują się także wschodząca gwiazda komediowej estrady Kristen Wiig, weteranka Shirley MacLaine i rzadko widywany w tego typu kinie Sean Penn.
 
 
 

Niebiańskie żony Łąkowych Maryjczyków

Niebiańskie żony Łąkowych MaryjczykówKontynuacja Milczących dusz, swoisty Dekameron obejmujący 26 opowieści łączących erotykę i folklor ugrofińskiego ludu Mari Eł. Wciąż żywe legendy i rytuały wskrzeszania zmarłych, hipnotyczne tańce nago i… wagina przemawiająca własnym głosem.

Jak sam tytuł wskazuje, jest to obraz specyficzny. Jego głównym bohaterem jest lud Maryjczyków zamieszkujący Rosję. Jako jedne z ostatnich miejsc w Europie, kieruje się całkowicie innym rytmem niż reszta społeczeństwa. Maryjczycy oddają się prastarym wierzeniom, barwnym zwyczajom i regułom. Autor maluje niezwykłą panoramę wymierającej kultury i jej charakterystyczną mentalność, gdzie łączą się ze sobą humor, erotyka i tajemnica.

 
Niebiańskie żony… wygrały zeszłoroczną edycję prestiżowego festiwalu Nowe Horyzonty i dzięki temu miały zapewnioną dystrybucję kinową. W innym przypadku raczej byśmy ich nie zobaczyli na dużym ekranie. Warto więc skorzystać z tej okazji.

 
 
 
 

Robaczki z Zaginionej Doliny

Robaczki z Zaginionej DolinyW malowniczych okolicznościach przyrody, wśród pozostałości po niedzielnym pikniku, wybucha wojna mrówek. Pracowite Czarne rywalizują z plemieniem Czerwonych o wielki skarb – pudełko pełne kostek cukru. Nieoczekiwanie w ich zmagania o pyszne słodkości miesza się niesforna mała biedronka, która zgubiła rodziców. Waleczny robaczek przyłącza się do Czarnych i wspólnie z nimi broni skarbu przed czerwonymi łakomczuchami. To zaledwie początek niezwykłych przygód małej biedronki i jej przyjaciół w bajecznie kolorowej Zaginionej Dolinie.

Film oparty jest na serialu Chrząszczyki z 2006 r. Tak jak w tamtej produkcji, przygląda się życiu owadów w formie przystępnej dla młodego widza. Kolorowe animacje wzbogacano żywą muzyką i ciekawymi bohaterami, tak aby nie zanudzić najmłodszych. Interesująca rozrywka edukacyjna dla  dzieci, nie tylko tych, które pokochały Pszczółkę Maję i Dawno temu w trawie.
 
 
 

Molier na rowerze

Molier na rowerzePopularny telewizyjny gwiazdor Gauthier Valence wyrusza w podróż na tajemniczą francuską wyspę Ré. Chce przekonać starego przyjaciela, aktora Serge’a Tanneura, do powrotu na teatralną scenę w tytułowej roli w spektaklu Mizantrop Moliera. Zadanie nie jest proste, bo Tanneur, znany kiedyś aktor komediowy, trzy lata temu porzucił teatr i zamieszkał w rozpadającym się domu przekazanym w spadku przez wuja. Valence jest przekonany, że Tanneur idealnie pasuje do roli Alcesta, i postanawia zrobić wszystko, aby ten zagrał w przedstawieniu.
 
Molier na rowerze to przede wszystkim aktorski pojedynek dwóch głównych aktorów, Fabrica Luchiniego i Lamberta Wilsona. Ciekawe starcie osobistości będących na przeciwstawnych biegunach zawodowej drogi – doświadczonego wyjadacza Sergego i telewizyjnego celebrytę Gauthiera. Podobnie jak w Wenus w futrze, całą intelektualną przyjemność mamy czerpać z inteligentnych i przesyconych ironią rozmów bohaterów. Dla fanów tego typu opowieści.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ