Odkryj moc nasion chia w diecie

Chia, a właściwie szałwia hiszpańska, rośnie na licznych terenach Meksyku – od jego północno-zachodnich krańców aż po Gwatemalę. Nasiona o średnicy około 1 mm już w czasach cywilizacji Azteków stanowiły główne źródło pożywienia obok kukurydzy i fasoli. Ponadto wykorzystywano je także do produkcji leków i farb. O istotności nasion szałwi hiszpańskiej świadczy także fakt, że plemiona wykorzystywały je do składania ofiar bogom. W czasach prekolumbijskich uważano, że niewielka liczba nasion dawała dużą dawkę energii na całodobową wędrówkę. Rynek europejski został wzbogacony w nasiona chia stosunkowo niedawno, stała się ona nową żywnością (była niespożywana w UE przed majem 1997 r.). Szałwia hiszpańska zyskuje na popularności ze względu na korzystne walory żywieniowe.

Niewielkie nasiona to dobre źródło białka (15-26%), błonnika pokarmowego (26,5 g/100 g nasion) i związków mineralnych (m.in. wapnia, fosforu i magnezu). Do istotnych funkcji błonnika należy zaliczyć zdolność pęcznienia w przewodzie pokarmowym poprzez pochłanianie wody. Dzięki temu wzmaga się uczucie sytości, a w rezultacie mniej zjadamy. Szczególną uwagę należy zwrócić na obecność kwasów wielonienasyconych z rodziny omega 3 i 6, których organizm człowieka nie potrafi syntetyzować, dlatego ważne jest ich dostarczanie z pożywieniem. Nasiona szałwi hiszpańskiej zawierają również składniki bioaktywne, tj. tokoferole (witamina E) i sterole roślinne. Fitosterole umożliwiają obniżanie poziomu LDL cholesterolu we krwi, a dieta obfitująca w witaminę E przyczynia się do spowalniania procesów starzenia się organizmu.

Warto zaznaczyć, że obecność korzystnych dla zdrowia kwasów tłuszczowych może odgrywać istotną rolę w prewencji chorób sercowo-naczyniowych. Ponadto brak białek glutenowych w nasionach chia pozwala na ich bezpieczne spożywanie przez osoby dotknięte celiakią. Osoby będące na diecie bezglutenowej powinny jednak dokładnie sprawdzać etykiety, istnieje bowiem ryzyko zanieczyszczenia nasion glutenem w zakładach, które pakują także inne wyroby. Korzystny skład aminokwasowy decyduje o tym, że nasiona chia stanowią idealny produkt dla wegetarian. Nasiona szałwi hiszpańskiej polecane są również cukrzykom, gdyż opóźniają przemiany cukrów złożonych do prostych. Zalecana dawka nasion chia to 3 łyżeczki dziennie (około 15 g).

Z racji łagodnego smaku nasion i prostoty przygotowania z nich potraw są coraz częściej wykorzystywane w codziennej diecie. Stanowią dodatek do sałatek, kasz czy ziemniaków. Znany jest również olej z nasion szałwii, który należy spożywać na zimno, aby nie zostały utracone jego wartości odżywcze. Zmielone nasiona coraz chętniej wykorzystywane są w przemyśle piekarskim. Doskonale sprawdzają się także jako zagęstnik zup czy sosów. Nasiona chia świetnie komponują się z jogurtem, puddingiem czy owsianką. Idealnym pomysłem na wykorzystanie szałwi meksykańskiej latem jest przygotowanie delikatnej i orzeźwiającej lemoniady zwanej chía fresca (połączenie wody lub soku owocowego z nasionami chia). Ciekawą propozycją dla osób cierpliwych jest namoczenie nasion i rozłożenie na podłożu zapewniającym ich wzrost (gaza, lignina), a po kilku dniach zebranie kiełek. Zagraniczny rynek zapewnia ogromny wybór figurek dekoracyjnych przeznaczonych do hodowli kiełek (podobizny Shreka, Scooby-Doo czy Zombie).

Kuchnia XXI wieku zachęca do improwizacji i wdrażania nowych pomysłów. Korzystajmy więc z dobroczynnych nasion chia w każdej postaci w swojej codziennej diecie!

Leave a comment



Subskrybuj przez e-mail!

Wprowadź swój adres e-mail, aby zaprenumerować artykuły naszej redakcji i otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach przez e-mail.

Dołącz do 11 pozostałych subskrybentów

Jesteśmy na:

ekulturalni.pl
lubimyczytac.pl

Rekomendacje czytelników

© 2017 Redakcja Essentia