Oscary 2017 – prognozy

0
421
Oscary

Co roku narzekamy, że są przereklamowane, i co roku na nie wyczekujemy. Już jutro rozdane zostaną Oscary. Kto wyjedzie z Dolby Theatre z workiem złotych statuetek?

 

NAJLEPSZY FILM

La La Land

La La Land

lub: Moonlight

O La La Land jako o zwycięzcy głównej kategorii mówi się przynajmniej od momentu, w którym otrzymał nagrodę publiczności na festiwalu w Toronto we wrześniu zeszłego roku. Film zebrał rekordową liczbę 14 nominacji (pozostałe obrazy z „czternastką”, czyli Titanic i Wszystko o Ewie zdobyły także główną nagrodę), a hype na ten tytuł dopiero od niedawna zaczął lekko słabnąć. Hollywood uwielbia nagradzać filmy, które go chwalą – w ostatnich latach za najlepsze produkcje roku uznano w końcu niemego Artystę osadzonego w czasie przełomu dźwiękowego czy Operację Argo o tym, jak Hollywood uratowało kilku zakładników w Iranie. La La Land z kolei to nostalgiczny list miłosny do klasycznej ery amerykańskiego kina, w szczególności do musicali, których się (w takiej formie) obecnie nie kręci.

Jedynym konkurentem dla tego filmu jest Moonlight. Po zeszłorocznej aferze z #OscarsSoWhite Akademicy odczuwają presję, żeby nagradzać filmy kręcone przez czarnoskórych o czarnoskórych. W obecnym sezonie oscarowym wyszło sporo (w porównaniu do poprzednich lat) tego typu produkcji, a najczęściej nagradzanym był właśnie niezależny Moonlight.

 

NAJLEPSZY REŻYSER

Damien Chazelle – La La Land

Damien Chazellelub: Barry Jenkins – Moonlight

Damien Chazelle to w zasadzie pewniak w tej kategorii. Zdobył już m.in. Złotego Globa, BAFTĘ i, co najważniejsze, nagrodę Gildii Reżyserów, której wygrana prawie zawsze pokrywała się później z Oscarem. Jeśli 32-letni Chazelle wygra, stanie się najmłodszym reżyserem nagrodzonym w tej kategorii i zapewne będzie obsypywany propozycjami współpracy od największych hollywoodzkich wytwórni.

Drugi w rozgrywce jest Barry Jenkins za Moonlight, ale nie ma on większych szans na wygraną.

 

 

NAJLEPSZY AKTOR PIERWSZOPLANOWY

Casey Affleck – Manchester by the Sea

Casey Affleck

lub: Denzel Washington – Fences

Ta kategoria to 50/50. Casey Affleck zdobył za swoją rolę niemal każdą nagrodę krytyków i wydawał się niepokonany, ale kiedy przemówiła branża, okazało się, że zarówno Affleck, jak i sam film (Manchester by the Sea) nie zdobyły tak wielkiej sympatii. Za aktorem ciągnie się sprawa z przeszłości o molestowanie, a on sam prowadził znikomą kampanię oscarową.

Przede wszystkim nie dostał jednak nagrody od Gildii Aktorów, która nie myliła się ani razu przez ostatnie 13 lat, jeśli chodzi o wybór przyszłego zdobywcy Oscara. Przegrał, dodajmy, na rzecz znacznie bardziej lubianego w branży Denzela Washingtona. Wydaje się, że szala przechyla się na korzyść sławniejszego Washingtona, przemawia za nim także bardziej krzykliwe, „oscarowe” aktorstwo – rola Afflecka jest raczej wyciszona. Ale żeby nie było tak przewidywalnie, stawiam na młodszego brata Bena.

 

NAJLEPSZA AKTORKA PIERWSZOPLANOWA

Emma Stone – La La Land

Emma Stonelub: Isabelle Huppert – Elle

Emma Stone to kolejny pewniak dla La La Land. Aktorka zdobyła już Złotego Globa, BAFTĘ i nagrodę Gildii Aktorów. W filmie śpiewa, tańczy i wspina się na wyżyny swoich aktorskich możliwości.

Na drugim miejscu stawiam legendę francuskiego kina Isabelle Huppert. W ostatnich latach skład Akademii powiększył się o sporą liczbę twórców spoza Ameryki, ale wciąż nominacja dla nieamerykańskiej aktorki to ogromne wyróżnienie.

 

NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY

Mahershala Ali – Moonlight

Mahershala Alilub: Dev Patel – Lion. Droga do domu

Mahershala Ali zdobył za swoją rolę mnóstwo nagród krytyków, ale jego wygrana nie jest przesądzona. Nie dostał w końcu Złotego Globu (na rzecz nienominowanego do Oscara aktora) i  BAFTY, którą otrzymał Dev Patel.

 

NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA

Viola Davis – Fences

Viola Davislub: Michelle Williams – Manchester by the Sea

To zdecydowanie najpewniejsza kategoria – Viola Davis ma już Oscara w kieszeni. Wielu sądzi, że powinna zostać zgłoszona w kategorii aktorki pierwszoplanowej, a nie drugoplanowej, ale nie zmienia to faktu, że Davis zdobyła każdą ważną nagrodę w tym sezonie oscarowym.

 

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY

Kenneth Lonergan – Manchester by the Sea

Manchester by the Sealub: Damien Chazelle – La La Land

Scenariusz Manchester by the Sea był powszechnie chwalony, ale jeśli emocje wezmą górę nad rozumem, może wygrać bardzo proste fabularnie La La Land.

 

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY

Tarell McCraney, Barry Jenkins – Moonlight

Moonlightlub: Allison Schroeder, Theodore Melfi – Ukryte działania

Faworytem w tej kategorii jest Moonlight, który zdobył niedawno temu nagrodę Gildii Scenarzystów (choć, co zaskakujące, w kategorii scenariusza oryginalnego – film oparty jest na niewystawionej sztuce).

Co do drugiego miejsca zdania są podzielone. Dużą niespodzianką może okazać się nagrodzenie Ukrytych działań, które podobno zdobyły rzeszę fanów w Akademii.

 

NAJLEPSZY FILM NIEANGLOJĘZYCZNY

Klient

Klientlub: Toni Erdmann

Faworytem w tej kategorii przez długi czas był niemiecki Toni Erdmann, ale od kiedy reżyser Klienta, Irańczyk Asghar Farhadi, nie otrzymał pozwolenia na wjazd do Stanów Zjednoczonych, akcje jego filmu ostro poszybowały w górę. Głosowanie na ten film będzie w większości przejawem protestu Hollywood przeciwko polityce Donalda Trumpa.

 

NAJLEPSZY DŁUGOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY

Zwierzogród

Zwierzogródlub: Kubo i dwie struny

Od dawna wiadomo, że w tej kategorii nagrodę zdobędzie Disneyowski Zwierzogród. Choć to świetny film zasługujący na Oscara, moje serce, wbrew zdrowemu rozsądkowi, liczy na wygraną tego drugiego (Kubo i dwie struny), którym jestem zafascynowana.

 

NAJLEPSZY PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY

O.J. Made in America

O.J. Made in Americalub: 13th

W tym roku w dokumencie trzy (na pięć) filmy traktują o czarnoskórych, z samej matematyki wynika więc, że któryś z nich zostanie nagrodzony. Zdecydowanie największe szanse ma O.J. Made in America, właściwie miniserial, ale na potrzeby Oscarów udający niespełna ośmiogodzinny film.

Nieduże szanse ma 13th od Avy DuVernay, której fabularną Selmę pominięto dwa lata temu w oscarowym wyścigu.

 

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

Linus Sandgren – La La Land

La La Landlub: Greig Fraser – Lion. Droga do domu

Kolejny pewniak dla La La Land. Wprawdzie może martwić, że nagrodę Amerykańskiego Stowarzyszenia Operatorów Filmowych zdobył Lion. Droga do domu, ale wyrazistą pracę kamery w filmie Chazelle’a chwalą nawet ci, którym się ten film nie spodobał.

 

NAJLEPSZY MONTAŻ

Tom Cross – La La Land

La La Landlub: John Gilbert – Przełęcz ocalonych

Uważam, że spore szanse na wygraną ma Przełęcz ocalonych, zdobywca BAFTY w tej kategorii, ale faworytem jest La La Land, które najczęściej chwalone jest właśnie za montaż i zdjęcia.

 

NAJLEPSZA MUZYKA ORYGINALNA

Justin Hurwitz – La La Land

La La Landlub: Nicholas Britell – Moonlight

Wbrew pozorom musicale rzadko nominowane są za najlepszą muzykę, gdyż częściej niż oryginalnej ścieżki dźwiękowej używają zestawu różnych istniejących już piosenek. Nie wyobrażam sobie jednak, żeby w tej kategorii mogło wygrać cokolwiek innego niż La La Land.

 

NAJLEPSZA PIOSENKA

City of StarsLa La Land

La La Landlub: How Far I’ll GoVaiana: Skarb oceanu

Tak samo nie wyobrażam sobie, żeby nagrodę za najlepszą piosenkę nie zdobył najsłynniejszy, przewijający się w całym filmie utwór La La Land.

 

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

David Wasco, Sandy Reynolds-Wasco – La La Land

La La Landlub: Stuart Craig, Anna Pinnock – Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć

W La La Land jest kolorowo i bardzo nostalgicznie, co z pewnością wielu wystarczy, żeby zakreślić ten film w okienku „scenografia”. Jednak od kilkudziesięciu lat w tej kategorii nie wygrał żaden współczesny obraz, więc nie bez szans pozostają Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć, które zdobyły BAFTĘ.

 

NAJLEPSZE KOSTIUMY

Madeline Fontaine – Jackie

Jackielub: Mary Zophres – La La Land

W tej kategorii zazwyczaj wygrywały wielkie kostiumowe produkcje, których wystawność najłatwiej można było docenić. W tym roku takich filmów brakuje. Przeczucie mówi mi, że wygra Jackie, ale szansę ma La La Land, i to nawet pomimo tego, że współczesne kostiumy prawie nigdy nie są nagradzane podczas Oscarów.

 

 NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA I FRYZURY

Star Trek: W nieznane

Star Trek: W nieznanelub: Legion samobójców

To jedyna kategoria, w której nominuje się trzy filmy. Szwedzkiego Mężczyznę zwanego Ove widziało niewielu członków Akademii, nie ma więc żadnych szans na wygraną w starciu z dwoma blockbusterami. To między nimi szanse rozkładają się mniej więcej po równo. Wydaje się mało prawdopodobne, żeby nagrodzono za cokolwiek film z tak fatalnymi recenzjami jak Legion samobójców, w dodatku Akademicy nie przepadają za superhero movies. Z drugiej strony Star Trek: W nieznane nie był sukcesem w amerykańskich kinach, a plakaty z ucharakteryzowanymi bohaterami Legionu widział niemal każdy. Mimo wszystko jestem za najnowszym Star Trekiem.

 

NAJLEPSZE EFEKTY SPECJALNE

Robert Legato, Adam Valdez, Andrew R. Jones, Dan Lemmon – Księga dżungli

Księga dżunglilub: John Knoll, Mohen Leo, Hal T. Hickel, Neil Corbould – Łotr 1. Gwiezdne wojny – historie

W tej kategorii Akademicy potrafią naprawdę zaskakiwać, czego najlepszym przykładem jest zeszłoroczny Oscar dla Ex Machiny. W tym roku największe szanse ma Księga dżungli, Disneyowska interpretacja prozy Kiplinga, która w zasadzie cała jest efektem specjalnym. Spore szanse ma także Łotr 1. Gwiezdne wojny – historie chwalony za doskonałe połączenie efektów praktycznych z komputerowymi.

 

 NAJLEPSZY DŹWIĘK

Steven Morrow, Andy Nelson, Ai-Ling Lee – La La Land

La La Landlub: Bernard Gariépy Strobl, Claude La Haye – Nowy początek

W tej kategorii prawie zawsze wygrywają (jeśli zostają w ogóle nominowane) musicale i filmy muzyczne (np. Chicago, Les Miserables. Nędznicy, Whiplash). Tak też będzie pewnie i tym razem, ale nie zdziwiłabym się, gdyby chciano w którejś kategorii nagrodzić Nowy początek. Film zdobył sympatię Akademii, poza tym otrzymał niedawno BAFTĘ za dźwięk.

 

NAJLEPSZY MONTAŻ DŹWIĘKU

Andy Wright, Robert MacKenzie – Przełęcz ocalonych

Przełęcz ocalonychlub: Ai-Ling Lee, Mildred Iatrou – La La Land

W tej kategorii głosuje się zwykle na film głośny, często wojenny, więc największe szanse ma Przełęcz ocalonych. Z miłości do La La Land członkowie Akademii mogą nagrodzić ten musical także w montażu dźwięku.

 

NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM AKTORSKI

Ennemis Intérieurs

ennemis-interieurslub: Timecode

Kategorie krótkometrażowych produkcji są zawsze bardzo niepewne. Często tych filmów nie można nigdzie obejrzeć, nie wiadomo, jakie produkcje przypadły nagradzającym do gustu itd. Dlatego królują tu często strzały w ciemno. W kategorii aktorskiej obiecująco zapowiada się Ennemis Intérieurs o Algierczyku starającym się o francuskie obywatelstwo. Timecode z kolei to film z pozytywnym przesłaniem o potrzebie wyrażania siebie.

 

NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY

Białe Hełmy

Białe Hełmylub: Joe’s Violin

Białe Hełmy opowiadają o ludziach pomagającym rannym podczas konfliktu w Syrii (film nie wspomina, że zarzuca im się wspieranie terrorystów). Joe’s Violin to historia związana z Holocaustem (zawsze jakiś film o tej tematyce musi być nominowany).

 

NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY

 Piper

Piperlub: Blind Vaysha

Spore szanse ma Piper, animacja Pixara pokazywana przed Gdzie jest Dory, o pisklęciu opuszczającym gniazdo. W grze znajduje się także wyglądająca jak rysowana węglem Blind Vaysha.

UDOSTĘPNIJ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ